ion

فطر، الگوی زیست مسلمانی

فرهنگی /
شناسه خبر: 371618

درپی یک ماه روزه‌داری وعبادت، اینک درآستانه جشن پایانی آن، در صبحخند عید فطربا قنوت‌‌های پرطراوتش قرارداریم. جشنی برای طهارت روح وکسب فرصتی برای بازشناسی مبانی اعتقادی و باز‌سازی رفتار فرهنگی در چارچوب برنامه‌‌ای که شالوده‌ آن براساس ارزش‌های معنوی پی افکنده شده است.

ایران آنلاین / عید سعید فطرنشانگر این امتیاز بزرگ مکتب اسلام است که در هر عصری می‌توان میراث انبیا که همان سر دادن ندای توحید است را استمرار بخشید و براساس آن تحولی اجتماعی را موجب شد و ارزش‌های والا را به بشریت ارزانی داشت. اسلام به اقتضای غنای توحیدی، شریعتی پویا ست وجای شگفتی نیست که از پس قرن‌ها توان مقابله با هرگونه سلطه شرک‌آمیزرا دارا بوده و جنبش‌هایی را نیز در طول تاریخ و در جوامع بشری با انگیزه یگانه‌پرستی علیه نظام‌های استکباری و استبدادی سامان داده است.
ازبعد معنوی، مناسک ماه مبارک رمضان با سرشت یک فرد مسلمان درآمیخته، زیرا درفرصت سی روزه این ماه با مدد اراده و تصمیم، راه‌های تسلط بر نفس و دوری از گناه به دست آمده و پیش از آنکه وسوسه‌ای گناه آلود توفیق یابد هنجارهای ایمانی را دستخوش تطاول کند، انسان راه صلاح و کمال را می‌یابد و سلوک در صراط الهی را برمی‌گزیند.
از این جهت ماه مبارک رمضان همچون مکتبی انسان ساز، هم جهان‌بینی فرد مسلمان را وسعت بخشیده و دامنه‌های آن را تا دستیابی به «نفس مطمئنه» امتداد می‌دهد و هم در عرصه عمل، او را به صحنه جهاد اکبر می‌کشاند تا نستوهی ایمان را در رفتارش متجلی سازد. در طول سال گاهی وسوسه‌ها و تردیدها آنچنان به قلمرو روح و جان آدمی‌ هجوم می‌آورند که هویت معنوی انسان با بحران مواجه می‌شود وآدمی ‌با برخی از رذایل خو می‌گیرد. ماه مبارک رمضان این مجال و امکان را به انسان می‌دهد تا سکان وجود را به دست آورده و با تقویت بنیه ایمانی، عمل به پیمان‌های الهی را از سر گیرد.
در مکتب اسلام دعوت به توحید به‌عنوان یک استراتژی، به عینه به چشم می‌آید و در تعالیم آن نیز توحید پایه تکامل و تربیت فرد مسلمان به شمار می‌رود. یکتاپرستی و توحید در جهان‌بینی اسلامی محور کلیه عقاید و افعال یک فرد مسلمان بوده و بیشترین همّ نبی گرامی اسلام نیزصرف مبارزه با چندگانه‌پرستی و رواج توحید شده است.
توحید در روابط بنده با خالق هستی خلاصه نمی‌شود بلکه دامنه آن کلیه شئون هستی از جمله حیات بشری را در بر می‌گیرد و همچون روح کلی بر تمامی پدیده‌ها غلبه دارد. براساس این نگرش، توحید و یگانه‌پرستی درعرصه روابط اجتماعی نیز متجلی شده و با مظاهر شرک و کفر درمی‌افتد و پیروان خود را از اطاعت و فرمانبرداری از نظام‌های سلطه‌گر باز می‌دارد.
به بیانی دیگر، محور تفکر و اندیشه اسلامی را توحید با همه لوازم آن شکل می‌دهد و انبیای الهی نیز به‌عنوان الگوهای موحد و یکتاپرست در تاریخ بشر مطرح اند.این روح و روحیه در مناسک عید سعید فطر که از پی یک ماه تلاش مؤمنانه پی گرفته می‌شود نیزانعکاس دارد.
چراکه در پایان یک ماه عبادت و اطاعت، هر آنچه رنگ شرک و کفر دارد، از سوی مسلمانان طرد شده و در پایان یک ماه تلاش برای طهارت روح، اینک زمان ارزیابی میزان توفیق درکسب و استقرار ملکه تقوا در ملک وجود فرارسیده است.
روزی که انسان می‌تواند وضعیت خود را با قبل از ورود به این دوره سازنده مقایسه کند و نیروی ایمان را در وجود خود بسنجد. فطر، امکانی برای این مقایسه است./روزنامه ایران

کلمات کلیدی

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.