ion

طنین نغمه‌های فجر سی و سوم در سالن‌های پایتخت

فرهنگی /
شناسه خبر: 314521

سی و سومین جشنواره موسیقی فجر با بیش از ۹۰ اجرا در قالب ۸۵ گروه شرکت‌کننده در بخش‌های مختلف ردیف‌‌دستگاهی، ارکسترال، بانوان، نواحی، پاپ، تلفیقی و بین‌الملل آغاز شد.

ایران آنلاین /جشنواره‌ای که به زعم بسیاری از اهالی موسیقی و مخاطبان هر سال به نسبت سال های قبل در بخش موسیقی سنتی ریزش مخاطب وهنرمند داشته و حضور کم رونق تری در مقایسه با موسیقی پاپ دارد.  اما وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره راهکارها و سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حل بحران کاهش مخاطب موسیقی اصیل ایرانی در کنسرت‌ها و اجراهای جشنواره‌ای براین نظر است که بحث مخاطبان موسیقی اصیل ایرانی در طول سال با اجراهای مختلف شکل می‌گیرد و در ایام برگزاری جشنواره‌ها نیز بخشی از خود را نشان می‌دهد. جشنواره‌ها محصول اتفاقاتی هستند که در طول سال پدید می‌آیند و رهاورد آنچه در طول سال انجام می‌شود را نشان می‌دهند.

صدا و سیما در افزایش مخاطب موسیقی سنتی تأثیرگذار است
سید عباس صالحی  افزود: این‌که مخاطب ایرانی با موسیقی اصیل و سنتی خود در تماس و به آن متمایل باشد به اتفاقاتی در طول سال نیازمند است که هم آفرینندگان موسیقی سنتی و کلاسیک ما در آن نقش دارند و هم مجموعه کسانی که می‌توانند به افزایش مخاطب کمک کنند. که البته در این راه بخشی از کار به عهده سازمان صدا و سیما و بخشی هم به عهده مجموعه‌های دیگری است که می‌توانند در این زمینه مساعدت‌هایی را انجام دهند. در این حوزه اشتراک مساعی مجموعه‌ها لازم است تا در طول سال ذائقه مخاطبان را ارتقا بدهیم و بتوانیم به نقطه متعادلی برسیم. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در دومین روز از برگزاری سی و سومین جشنواره موسیقی فجر به تماشای کنسرت پرویز شهید خان از هند نشسته بود در جمع خبرنگاران بیان داشت: من هم قبول دارم این اشکال وجود دارد و ما هنوز آن تعادل مورد نظر را ایجاد نکردیم. ما به هیچ عنوان نمی‌خواهیم بگوییم موسیقی پاپ باید بی‌مخاطب و بی‌مشتری باشد و مخاطب داشتن این گونه موسیقایی اصلاً نقص نیست ولی ما بر این باور هم هستیم که موسیقی سنتی و کلاسیک هم باید ارتقای مخاطب پیدا کند.

در این بخش هم مجموعه‌های مختلف و آفرینندگان این گونه موسیقایی هرکدام مسئولیت‌های خود را دارند تا بتوانند با مخاطبان ارتباط بهتری پیدا کنند. صالحی  در مورد آیین‌نامه جشنواره موسیقی فجر که مورد انتقاد برخی از اهالی موسیقی قرار گرفته پاسخ داد: من هم معتقدم جشنواره‌ها باید شیوه‌نامه‌های روشنی داشته باشند در این مورد هم شیوه نامه‌ای تهیه شده اما ما باید به یک شیوه نامه دائم مصوب شده برسیم که امیدواریم این اتفاق در پایان جشنواره رخ بدهد. اما شما بدانید در این دوره از جشنواره شیوه نامه‌ای وجود داشته که ما باید به سمت دائمی شدن آن پیش برویم ولی رسیدن به یک شیوه نامه دائمی نظر مراجع تصویب کننده خود را لازم دارد تا بتواند به عنوان یک شیوه نامه قابل اعتماد مورد توجه قرار بگیرد.
روزهای شلوغ، سازهای کوک
اما درنخستین روز جشنواره سی و سوم فجر، تالار وحدت میزبان ارکستر چکاوک به سرپرستی رضا شایسته بود.اجرایی با حضور سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرزاد طالبی مدیر کل دفتر موسیقی و علی‌اکبر صفی‌پور مدیر عامل بنیاد رودکی. دراین برنامه که شامگاه چهارشنبه 20 دی ماه برگزار شد ارکستر چکاوک قطعات جدیدی را به آهنگسازی مهرداد پازوکی روی صحنه برد. امیر رفعتی فرزند قاسم رفعتی خواننده موسیقی ایرانی، علیرضا عبدالکریمی و ایوب صادقی خواننده‌های نخستین اجرای جشنواره بودند.
در سانس دوم که ساعت 21:30 آغاز شد ارکستر «نوبانگ مهر» به سرپرستی محسن حسینی و خوانندگی عبدالحسین مختاباد روی صحنه رفتند؛ برنامه‌ای که به پاسداشت نادر گلچین تعدادی از آثاراو اجرا شد.مختاباد می‌گوید کسی نباید آثارماندگار استاد گلچین را بخواند چرا که او تنها هنرمندی است که چنین قطعاتی را می‌توانست به زیبایی هر چه تمام‌تر اجرا کند. دراین برنامه که با حضور حمید رضا نوربخش،مسعود جاهد و حسین پرنیا برگزار شد قطعاتی چون «سرگشته»، «چشم به راه»، «پیمانه خالی»، «زلف پریشان» و... به اجرا درآمد.
«سولد آوت» بلیت های جشنواره وصندلی‌های خالی
اما دراین برنامه  با وجود آن‌که سایت ایران کنسرت اعلام کرده بود تمامی بلیت‌های ارکستر«نوبانگ مهر» به فروش رسیده و اصطلاحاً سولد اوت شده است  تعداد بسیاری از صندلی‌های سالن تالاروحدت خالی ماند. عبدالحسین مختاباد در انتقاد به این موضوع به «ایران» گفت: یک روز پیش از اجرای برنامه (ساعت 16 روز سه‌شنبه 19 دی ماه) سایت ایران کنسرت اعلام کرد تمامی بلیت های کنسرت به فروش رسیده  بطوریکه نتوانستیم برای تعدادی از دوستان و نزدیکان بلیت میهمان تهیه کنیم اما کمتر از 5 ساعت به آغاز برنامه درتماس تلفنی  اعلام کردند حدود 300 بلیت به فروش نرسیده و تقریباً تعدادی از صندلی‌ها خالی خواهد بود.

من نمی‌دانم این مسائل به چه معنا است، آیا می‌خواهند با آبروی ما هنرمندان بازی کنند! دراین باره ایرادتی به مسئولان برگزار کننده وارد است. بنابراین برای آن‌که بتوانیم جشنواره‌ای در سطح جهانی داشته باشیم باید تدبیر درستی انجام بگیرد. او افزود: حدود 6-7 سال است در جشنواره‌های موسیقی فجر شرکت نمی‌کنم اما  به احترام مردم کشورم به این کنسرت آمدم.
مختاباد درادامه بیان داشت: پیشنهاد من به آقای سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که آقای وزیر فرصتی را برای دیدار با هنرمندان موسیقی  فراهم ‌کنند و پای صحبت و مشکلات ما بنشینند. بخش دیگر برنامه‌های جشنواره به اجرهای سالن رودکی اختصاص داشت. ارکستر «نیلپر» مجموعه منتخب ارکستر فستیوال بین‌المللی معاصر تهران است.

دراین برنامه که ساعت 18:30 برگزار شد آثار منتخب با رهبری نوید گوهری اجرا شد. در این کنسرت نوید گوهری از حمایت‌های فرزاد طالبی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  قدردانی کرد.
گروه «کر فلوت تهران» نیز به سرپرستی فیروزه نوایی و رهبری سعید تقدسی در سانس دوم میزبان مخاطبان خود در سالن رودکی بودند.در این کنسرت قطعاتی از موتزارت، ویوالدی، برامز، ادواردگریک، چایکوفسکی، بورن، دی وراک و حشمت سنجری اجرا شد.
گروه «نیما» هم (از مازندران) به سرپرستی و نوازندگی فضل‌الله دهقان در بخش موسیقی نواحی نخستین تجربه خود را در سالن برج آزادی روی صحنه برد. این گروه  رپرتواری با سونوریته کاملاً بومی اجرا کرد.
گروه موسیقی «ژی» (از کردستان) نیز در سانس دوم، موسیقی فولکلور کردی را با شیوه‌ای نو به سرپرستی شهباز شاهین‌پور و خوانندگی صلاح خضری در سالن مجموعه فرهنگی برج آزادی روی صحنه برد. گروه موسیقی «جز و شهر»از اتریش به سرپرستی «میشاییل کار» هم در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه آمد.این گروه در اجرایش قطعه‌ای را هم برای شهر اصفهان نواخت که با استقبال مخاطبان روبه رو شد.
کنسرت تریو «Wild Strings» و «مهیار طریحی» نیز با چهار ساز زهی ایرانی و غیرایرانی در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه رفتند.  تریو «Wild Strings» متشکل از سه نوازنده ویولن، گیتار و ویلنسل از کشور اسلوونی است که در سال ۲۰۰۴ تشکیل شده است.
مهدی جهانی هم در بخش موسیقی پاپ نخستین اجرای خود را در این فستیوال تجربه کرد.این برنامه در سالن همایش‌های ایرانیان برگزار شد. علی زندوکیلی هم تنها هنرمند منتخب برج میلاد تهران بود که در اجرای چهارشنبه شب (20دی ماه) قطعاتی  چون «رویای بی‌تکرار»، «لحظه شیرین»، «جانانه»، «بی تابانه»، «لالایی»، «سیه مو» و... را اجرا کرد. اما در روز دوم جشنواره موسیقی فجر ارکستر موسیقی ملی ایران به رهبری فریدون شهبازیان و خوانندگی سالار عقیلی قطعاتی با مضمون وطن و عشق به ایران در تالاروحدت اجرا کرد.سالار عقیلی دراین برنامه  قطعه «جام مدهوشی» را برای نخستین بار با ارکستر اجرا کرد. شهید پرویزخان سیتارنواز مشهور اهل هندوستان نیز دومین سانس تالاروحدت را به خود اختصاص داد.او به همراه محمد اکرم خان که طبلا را می‌نواخت، شبی به یادماندنی را برای طرفداران موسیقی خود رقم زد.
اما در سانس اول سالن رودکی تریوی اِکشیکلن از کشور مغولستان به اجرای موسیقی فولک منطقه خود پرداخت.از نکاتی که مخاطبان را به تماشای این برنامه ترغیب می‌کرد اجرای آوازهای حلقی مغولی بود که از سنت‌های آوازی کهن موسیقی این کشور محسوب می‌شود. گروه «صنم» هم با خوانندگی مظفر شفیعی در تالار رودکی روی صحنه رفت. این برنامه که ویژه موسیقی کلاسیک ایرانی بود در دو بخش برگزار شد.
برج آزادی هم میزبان  گروه موسیقی «دیلمون» به خوانندگی و سرپرستی محمود فرضی‌نژاد بود.دکتر معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده مهمان ویژه این برنامه بودند. در بخش بانوان هم گروه‌های موسیقی کیدی و ژن دنگ درفرهنگسرای نیاوران اجرای برنامه داشتند. مهدی یراحی و امید حاجیلی هم در سالن ایرانیان روی صحنه رفتند./روزنامه ایران

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.